I Enköping behandlas nu KÖP, Kommuntäckande ÖversiktsPlan. Det är en plan som ska ligga till grund för kommunens utveckling fram till 2030. Det är självklart mycket viktigt att ungdomar blir engagerade i detta planeringsarbete. En viktig uppgift för oss vuxna är att de yngre ges möjlighet att komma med förslag, idéer, önskningar och synpunkter. Därför har jag gett mina elever möjlighet till detta inom ramen för en kurs som heter Teknik, Människa, Samhälle, som samtliga elever i årskurs två läser.
Min förberedelsetid har tyvärr varit väldigt kort och därför var det bara en liten del av eleverna som med kort varsel ville välja bort de grupparbeten de redan sedan tidig höst riktat in sig på. Jag ville ändå att fler elever skulle ta sig an uppgiften, så vad göra? Jag hade redan träffat en av kommunens samhällsplanerare, Heidi Pintamo-Kenttälä, och i samtal med henne förstod jag att hon både kunde och ville göra en stark insats som pedagog. Igår besökte Heidi därför en lektion i kursen Teknik, Människa, Samhälle. Heidi är en av de personer inom kommunen som är mest involverad i KÖP och hon hade verkligen förmågan att skänka mina elever ovärderliga insikter.
Heidi angav en ledig och avslappnad ton och genom bilder och berättelser gav hon en bra bild av KÖPs betydelse och konkreta exempel på hur den kan påverka ungdomarna. Med hjälp av suggestiva övningar och fantasifulla berättelser fångades elevernas intresse och engagemang.
Syftet med min inbjudan blev uppfyllt! Vi lyckades att förmå flera elever att intressera sig för att bidra till KÖP!
Det ska bli väldigt intressant att följa deras arbete och se resultatet, som vi på något sätt ska delge kommunen också, såklart!
PS Att jämföra olika kommuner är intressant. Lund i Skåne arbetar nu också med en framtidsplan och här är Lunds kommuns hemsida Översiktsplan 2010, ÖP2010. Tidningen Sydsvenskan skriver lite grand om det här: “Lunds framtid ställs ut“.